عفونت پستان

عفونت پستان را می‌توان به 2 گروه کلی تقسیم کرد؛ عفونت قسمت‌های مرکزی پستان که مجاور هاله هستند و عفونت‌ قسمت‌های محیطی پستان.

عفونت‌های مرکزی (مجاور هاله پستان)

این عفونت‌ها بیشتر در سنین 45-15 (متوسط سنی 32 سال) بروز می‌کنند. تحقیقات نشان داده این نوع عفونت با مصرف سیگار ارتباط نزدیکی دارد. علائم مانند همان آبسه معمولی است که ممکن است با یا بدون وجود توده باشد. التهاب، عفونت و گاهی هم تغییراتی در نوک پستان دیده می‌شود.  گاهی ممکن است عفونت در پوست ارتباطی با مجرای شیری پیدا کند که به آن فیستول مجرای شیری گفته می‌شود. البته علت ایجاد فیستول می‌تواند در اثر تخلیه خود بخود آبسه، ناشی از جراحی آبسه یا نمونه‌ برداری‌ از توده‌های التهابی در این منطقه باشد.

عفونت-پستان
عفونت‌های قسمت محیطی پستان

این عفونت‌ها شیوع کمتری دارند و در سنین بالاتری دیده می‌شوند. بیشتر مبتلایان دچار بیماری زمینه‌ای مانند دیابت و روماتیسم مفصلی هستند یا داروهای کورتونی استفاده می‌کنند. درمان هم مشابه درمان ماستیت و آبسه است.

عفونت پوست پستان

عفونت‌ پوست پستان، نوع دیگری از عفونت است که دارد که در پوست پستان دیده می‌شود و ممکن است فقط در سطح پوست باشد یا در مواقع پیشرفته به آبسه تبدیل شود. عفونت پوست پستان، در زنانی که چاق هستند و پستان‌های بزرگی دارند، شایع‌تر است و معمولا در نیمه تحتانی پستان دیده می‌شود. گاهی با کیست‌های سباسه (کیست چربی) همراهند.
درمان این بیماری نیز مانند درمان ماستیت و آبسه است ولی برای جلوگیری از این نوع عفونت، رعایت بهداشت ضروری است. پوست باید خشک و با آب و صابون ملایم شسته شود. استفاده از کرم و پودر توصیه نمی‌شود.

عفونت‌ قارچی و ویروسی پستان

این نوع از عفونت معمولا در بیمارانی شایع است که سیستم ایمنی بدنشان در اثر بیماری یا استفاده از دارو، ضعیف شده است. درمان این افراد نیز درمان بیماری زمینه‌ای است.