زایمان سزارین یکی از انواع زایمان می باشد که از طریق جراحی انجام می شود در این روش با ایجاد شکافت بروی پوست و عضلات زیرین ان نوزاد خارج می شود. در این نوع از جراحی قسمت تحتانی شکم و جداره رحم به طول 4 اینچ شکافته می شود و جنین از داخل رحم مادر خارج می شود و بعد از ان شکافت های ایجاد شده بخیه زده می شود. جراحی سزارین به دو صورت سزارین برنامه ریزی شده و سزارین اضطراری صورت می گیرد .

روش های انجام زایمان اختیاری می باشد و بر اساس نظر خود شخص انجام می شود یکی از این روش های زایمان سزارین می باشد که در این صورت از قبل بر اساس توافق بین پزشک متخصص زنان و زایمان و مادر صورت می گیرد. که مادر در طی مدت زمان بارداری می تواند راهنمایی و مشاوره های لازم را از پزشک خود دریافت کند و در خصوص تمام جزئیات با پزشک خود مشورت نماید. یکی از علت هایی که مادران تصمیم به جراحی سزارین می گیرند ترس از درد در هنگام زایمان طبیعی می باشد

در برخی موارد ممکن است زایمان سزارین برای مادران اضطراری باشد به این صورت که مادران بر اثر عواملی مانند فشار خون بالا ، احساس درد بالا و غیر طبیعی و … روند طبیعی بارداری خود را طی نمی کنند در این صورت پزشک جهت حفظ سلامت مادر و نوزاد دستور به انجام زایمان سزارین خواهد گرفت. در زیر به برخی از نشانه های زایمان سزارین اشاره شده است :

علائم زایمان سزارین

پاره شدن کیسه آب

زمانی که جنین در رحم مادر به سرعت به سمت پایین حرکت کند باعث می شود که کیسه حاوی مایع آمنیوتیک یا همان کیسه آب مادر پاره شود که در این صورت مایع بی رنگ و بی بو که ممکن است در برخی موارد رگه های خونی در آن مشاهده شود به ارامی از بدن مادر خارج شود. که یکی از نشانه های زایمان سزارین می باشد.

قرار گیری غیر عادی جنین در شکم مادر

در اواخر بارداری جنین از سمت معده حرکت کرده و به سمت لگن می آید که این امر موجب می شود فشار از روی معده مادر برداشته شود و به مثانه و روده وارد شود احتمال بوجود امدن یبوست در این حالت برای مادران افزایش می یابد.

جنین باید به حالت سر به پایین داخل لگن مادر قرار بگیرد در صورتی که غیر از این حالت باشد و جنین به صورت عرضی قرار گیرد  و یا به حالتی که سر جنین بالا باشد و پاهای جنین داخل لگن مادر باشد امکان زایمان طبیعی وجود ندارد و برای خارج کردن جنین از رحم مادر باید زایمان سزارین انجام شود برای زایمان طبیعی لازم است سر جنین به سمت دهانه ی رحم باشد.

بزرگ بودن سر جنین نسبت به لگن مادر

هنگامی که با وجود انقباضات زایمانی پیشرفت زایمان خوب نباشد و مادر درد بسیار شدیدی را تحمل کند عمل سزارین ترجیح داده می شود. در این صورت پزشک در معاینه ی داخلی رحم متوجه این عدم تطابق و بزرگ بودن سر جنین نسبت به لگن مادر می شود.

بزرگی بیش از اندازه سر نوزاد و تنگی دهانه رحم توسط متخصص زنان و زایمان قبل از زایمان قابل شناسایی می باشد به همین علت توصیه می شود قبل از زایمان تا به صورت منظم تحت مراقبت پزشک قرار بگیرید تا از بروز مخاطرات احتمالی در هنگام زایمان جلوگیری شود. برای برخورداری از بهترین نتیجه و جلوگیری از بروز مخاطرات احتمالی در هنگام زایمان می توانید تحت نظر دکتر معصومه بختیاری قرارگیرید

دکتر معصومه بختیاری متخصص زنان و زایمان با سابقه طولانی مدت در زمینه زایمان بصورت طبیعی و سزارین راهنمایی و مشاوره های لازم را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد.

سزارین بدلیل زجر جنین

هنگامی که میزان اکسیژن خون جنین کافی نباشد موجب کاهش و افت ضربان قلب نوزاد می گردد که در این صورت عمل سزارین بصورت اورژانسی انجام می شود.

مشکلات مربوط به جفت و بند ناف

ممکن است بند ناف جنین به داخل مجرای زايمانی و جلوی سر جنين ليز بخورد که این امر موجب می شود بند ناف بين سر جنين و لگن مادر دچار فشار شود در این صورت خون رسانی و جریان اکسیژن به جنین قطع می شود که در این صورت باید بصورت اورژانسی سزارین انجام شود زیرا ممکن است جنین از بین برود.

جنین های دیر رس و نارس

در برخی موارد جنین های دیررس تحمل فشار زایمان طبیعی را ندارند در این صورت برای خارج کردن جنین زایمان سزارین صورت می گیرد.

چند قلو بودن جنین ها

زمانی که مادر چند قلو باردار باشد پزشک توصیه می کند که زایمان سزارین انجام شود. ممکن است که زایمان دو قلوها به صورت زایمان طیعی باشد اما مادرانی که چند قلو باردار می باشند حتما باید به صورت سزارین جنین از رحم آن ها خارج شود زیرا ممکن است جان نوزادان در زایمان طبیعی به مخاطره بیافتد.

نحوه انجام زایمان سزارین

در ابتدا متخصص بیهوشی اطلاعات لازم را در باره نحوه بیهوشی به مادر می دهد و مادر تحت بیهوشی عمومی قرار می گیرد

برخی از عوارض شایع زایمان سزارین

• دوره نقاهت طولانی مدت نسب به جراحی طبیعی
  • احساس درد در ناحیه بخیه زده شده
  • احساس در در ناحیه کمر و لگن بعد از جراحی
  • ایجاد خونریزی بعد از جراحی
  • طولانی بودن زمان بستری در بیمارستان
  • عوارض بی هوشی مانند احساس سردرد و سنگینی بعد از جراحی
  • بروز عفونت و چسبندگی هایی در رحم و لوله ها و در برخی موارد روده ها

مراقبت های بعد از زایمان

مادران برای تسکین درد ناشی از جراحی می توانند از مسکن های تجویز شده توسط پزشک مصرف کنند

پس از انجام زایمان سزارین از انجام دادن فعالیت ها و ورزش های سنگین جدا خودداری نمایید

در چند روز اول برای بلند شدن از جای خود حتما از یک فردی درخواست کمک کنید تا بروی بخیه ها فشار زیادی وارد نشود.

در صورت مشاهده زخم و التهاب در محل برش به پزشک خود اطلاع دهید.

با تشکر مدیریت سایت دکتر معصومه بختیاری نژاد متخصص زنان و زایمان و جراح زیبایی زنان