بیماری های مقاربتی

بیماری های مقاربتی چیست؟
آزمایش خون بیماری های مقاربتی در چه مرحله ای باید صورت گیرد؟
خطرناکترین بیماری های مقاربتی کدامند؟

بیماری های مقاربتی یا بیماری های منتقل شونده از راه جنسی شامل بیماری هایی هستند که می توانند از طریق تماس جنسی بین افراد منتقل شوند. این بیماری ها بسیار متنوع هستند اما فقط تعدادی از آن ها نسبت به بقیه از شیوع بالاتری برخوردارند.

این بیماری ها می توانند توسط گروههای مختلف عوامل بیماری زا یعنی باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و انگل ها ایجاد شوند. اما از جهت علائمی که ایجاد می کنند، میزان خطری که برای انسان دارند و نحوه تشخیص و درمان و عوامل بسیار دیگری با هم متفاوتند ولی همان گونه که ذکر شد در یک خصوصیت با هم مشترک هستند و آن هم انتقال از طریق تماس جنسی است. البته تماس جنسی تنها راه انتقال این بیماری ها نیست و بعضی از این عوارض از راههای آلوده یا سرنگ آلوده، وسایل غیر استریل در دندانپزشکی، تیغ های آرایشگری و یا از طریق مادر به جنین نیز منتقل می شوند.

از جمله بیماری های مقاربتی می توان به سوزاک، عفونت های کلامیدیائی، بیماری های پوستی واژن، سیفلیس، تبخال دستگاه تناسلی، زگیل های دستگاه تناسلی، قارچ های دستگاه تناسلی، ایدز و بعضی از انواع هپاتیت (ورم کبدی) ویروسی اشاره کرد. هر چند که تعداد دیگری از این بیماری ها وجود دارند که به آن زیاد اشاره نشده است.

بیماری-های-مقاربتی

بیماری سیفلیس

از بیماری های مقاربتی است که تقریبا در همه موارد در بالغین از طریق جنسی منتقل می شود و انتقال آن از راههای دیگر مثل تزریق خون آلوده بندرت اتفاق می افتد. این بیماری از مادران حامله ای که مبتلا هستند ممکن است به جنین منتقل شود و موجب سیفلیس مادرزادی در نوزاد گردد. سیفلیس توسط نوعی باکتری ایجاد می شود و از زمان تماس جنسی مشکوک تا ایجاد بیماری به طور متوسط 20 تا 30 روز طول خواهد کشید.

همانطور که گفته شد عامل ایجاد کننده بیماری ازطریق تماس جنسی وارد بدن می شود. البته تماس مخاط سالم بدن ( مثل مخاط داخل دهان) و یا تماس پوست زخمی با دستگاه تناسلی آلوده هم باعث ورود عامل بیماری زا به بدن خواهد شد و در همان قسمتی که وارد شده است شروع به رشد و تکثیر می کند و ازطریق خون و یا رگ های لنفاوی در تمام بدن پخش می گردد و در خانم حامله از طریق خون مادر به واسطه جفت به جنین منتقل می شود. درمان این بیماری بسیار ساده و موثر است و هر چند که این بیماری در صورت عدم درمان عاقبت بسیار بدی ممکن است داشته باشداما با درمان به موقع و صحیح بهبودی کامل رخ می دهد. اما در صورت درمان نکردن یا درمان های ناقص و نادرست ممکن است علائم به ظاهر رفع شده ولی بیمار به پیشرفت ادامه دهد. بنابراین در صورت بروز علائم مشکوک از خود درمانی و درمان های ناقص و غلط خودداری نموده و حتما به متخصص زنان حاذق مراجعه شود از موثرترین راههای انتقال این بیماری استفاده از کاندوم می باشد.

بیماری سوزاک

سوزاک در کشورهای غربی یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. این عارضه توسط نوعی باکتری ایجاد می شود، سوزاک به راحتی از طرق تماس جنسی منتقل شده و فرد به آسانی بیماری را به همسر خود منتقل می کند. از زمان تماس تا شروع علائم 3 تا 8 روز طول خواهد کشید. این بیماری تقریبا همیشه از طریق تماس جنسی منتقل نمی شود و نیز ممکن است از طرق تماس پوست زخمی با ترشحات عفونی فرد ، بیماری انتقال یابد. در مواقع زایمان ممکن است عفونت از مادر مبتلا به نوزاد منتقل شود که خصوصا چشمان نوزاد در معرض خطر زیادی برای ابتلا به عفونت سوزاکی می باشد. علائم این بیماری در مردان زودتر ظاهر می شود و عفونت اساسا در قسمت جلوئی پیشابراه بروز کرده و سبب دفع ترشحات چرکی از آلت تناسلی، سوزش و تکرار ادرار می شود. اگر درمان به تاخیر بیفتد، ممکن است عفونت، اپیدیدیم و پروستات را نیز گرفتار کند و حتی ممکن است به صورت بیماری های عمومی و با درگیر کردن سایر اعضاء بدن از جمله مفاصل خود را نشان دهد که در این صورت ورم چرکی مفاصل نیز بروز خواهد نمود.

علائم سوزاک در خانم ها

در اکثر زنان مبتلا علیرغم بیمار بودن علامتی ایجاد نمی شود اما در بعضی از خانم های مبتلا علائمی ظاهر می شود،از جمله:

• ترشحات زیاد چرکی زرد مایل به سبز
  • وجود زخم قرمز در مهبل
  • تورم شدن مهبل
  • سوزش و تکرر ادرار

در صورت درمان نکردن سریع و مراجعه به یک متخصص زنان باتجربه عوارض حادی مانند:نازایی ،التهاب لگنی ، عفونت های لوله های رحمی، حاملگی های خارج از رحم را به همراه خواهد آورد.

شایان ذکر است که گفته شود چون در خانم ها علائمی ایجاد نمی شود سریع به متخصص زنان مراجعه نخواهد کرد و این عارضه تبدیل به مشکل و بیماری بزرگتر خواهد شد.

درمان ناباروی

درمان ناباروری با ivf