افتادگی رحم

افتادگی رحم یکی از شایع ترین مشکلاتی می باشد که بانوان با آن روبرو هستند ، در خصوص افتادگی رحم مهم ترین مسئله این می باشد که خیلی ها علت ایجاد شدن مشکل را نمی دانند ، یا نمی شناسند و یا نمی توان بروز آن پیشگیری کنند ، بنابراین در بیشتر مواقع زایمان طبیعی ، یائسگی و گاهی موارد عفونت ها را علت رخ دادن این عارضه می دانند .

پایین افتادگی رحم یعنی حرکت رحم به سمت پایین و واژن به علت ضعف رباط های لگن که معمولا در اثر زایمان یا پس از یائسگی اتفاق می افتد . در این حالت لیگامانها و عضلات نگهدارنده رحم و مهبل و سازنده کف لگن ،کشیده شده و ضعیف می شوند چون استروزن کاهش می یابد و هنگام چاقی فسرفخ شدید و دفع مدفوع چون فشار اضافی روی عضلات و لیگامانها بیشتر می وشد ،این حالت تشدید می شود . معمولا در زنانی که چندین زایمان داشته اند ،شایع تر است و در بین زنان جوان و سن بین 30 الی 50درصد شایع تر است .

انواع افتادگی رحم

• سیستوسل ،مثانه به طرف داخل و به جدار جلوی مهبل که ضعیف می باشد ،فشار وارد می آورد .
  • رکتوسل ،راست روده به جدار عقبی مهبل فشار می اورد .

علائم افتادگی رحم

• احساس پر بودن مهبل و سنگینی و ناراحتی در لگن
  • بیرون زدگی  به طرف مهبل یا حتی خارج از آن
  • درد ضعیف در قسمت کمر هنگام بلند شدن یا زور زدن
  • اختلال یا درد هنگام ادرار  یا مدفوع کردن ،عطسه کردن ،یا بلند شدن
  •  درد  شکمی
  • احساس افتادن چیزی از شخص یا روی جسم کروی نشتن یا احساس سنگینی یا فسار روی واژن یا احساس کشش ناخوشایند در کشاله ران

علل افتادگی رحم

این تصور اشتباه وجود دارد که تنها علت افتادگی رحم را زایمان طبیعی می دانند در صورتی که عوامل مختلفی در افتادگی رحم تاثیر گذار هستند ، گروه پزشکان سورنا  علاوه بر زایمان طبیعی مهم ترین علت های افتادگی رحم را موارد زیر بیان می کند :

• ژنتیک :

از موارد مهمی که در افتادگی رحم نقش دارد ژنتیک می باشد زیرا در برخی از اشخاص پس ازچند مرتبه زایمان طبیعی هیچ مشکلی رخ نمی دهد ولی در برخی از اشخاص پس از یک مرتبه زایمان به افتادگی رحم دچار می شوند که مهم ترین مسئله ای که در این مواقع دخیل است در رخ دادن این مشکل میتوان به ژنتیک اشاره کرد به همین جهت است زایمان طبیعی را به تنهایی نمی توان علت افتادگی رحم بیان کرد .

• بالا رفتن سن
  •  یبوست های مکرر
  •  تومورهای لگنی
  •  سرفه های مزمن
  • یائسگی
  • احتقان لگن
  • ضعف عضلات شکم به علت ورزش ناکافی
  • ضعف عضلات کف لگن
  • جراحی لگن
  • بیماری های بافت هم بند
  • دویدن
  • سن بالا
  • خم شدن زیاد
  • سرفه مزمن
  • کاهش هورمون استروژن
  • بیماری های بافت هم بند
  • جراحی لگن
  • زایمان های مکرر
  • آسیت ( اب اوردن شکم )یا سلولیت (چربی موضعی شکم )

علائم سیستوسل

علائم نقص دیواره واژینال خلفی

• تخلیه ناکامل مدفوع
  • بی اختیاری مدفوع
  • نزدیکی دردناک

تمام موارد ذکر شده می توانند دلیلی بر افتادگی رحم شناخته شوند ،دکتر بختیاری متخصص زنان خوب در تهران تمام این علائم را  در بیمار خود بررسی  و ارزیابی می کنند ،با توجه به تشخیص و علائم بهترین راهکار درمانی را به بیمار خود پیشنهاد می کنند .